otsikko
yhteystiedot
linkit

Tapahtumia vuodelta 2007

• Eräs Lakota-järjestö sanoutui 19.12.2007 irti lakotojen ja USA:n tekemistä sopimuksista ja julisti lakotat itsenäiseksi kansaksi.
  • Studia Generalia de Populis Aboriginalibus Americanis eli intiaaniaiheinen seitsemän luennon luentosarja järjestettiin 30.10.-11.12.2007 Helsingin yliopiston tiloissa.
  • Jim Poitras, Kanadan cree-lakota, heimon vanhin, intiaaninimeltään Hehaka-to-hoksina (Elk Blue Boy) vieraili Suomessa 7.-14.12.2007.
  • Yhdistyksen 30-vuotistilaisuus pidettiin pe 23.11. vuosikokouksen yhteydessä.
  • Tampereen työväenopistossa Merja Pennanen piti kurssin Pohjois-Amerikan intiaanien lääkintätaidoista 14.10. ja Pohjois-Amerikan intiaanien Pyhän Kehän merkityksestä ja symboliikasta 25.11.
  • Maria Didrichsen piti yleisöluennon Heurekassa su 28.10. aiheena Popol Vuh ja muut muinaiset intiaanikulttuurit.
  • Yhdistys järjesti intiaaniaiheisen valokuvauskilpailun. Voittaja sai kirjapalkinnon.
  • Juha Hiltunen luennoi Elvis Presleyn elämästä ma 1.10. vähemmän tunnetusta näkökulmasta (mm. intiaanitaustaa, uskonnollisuutta, yksityiselämää).
  • Dream catcher -kurssi pidettiin lauantaina 29.9.
  • Melontaretki intiaanikanooteilla 20.-22.7.
  • Kanadalainen folk-laulaja Buffy Sainte-Marie esiintyi Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla 14.7.2007.
  • Keuruun Ekokylässä oli Wampanoag-intiaani Manitonquatin ja hänen vaimonsa kurssi 29.6.-3.7.
  • Maailma kylässä -festivaali 26.-27.5. Kaisaniemen puistossa Helsingissä.
  • C.O.W.S. RoundUp Camp 2007 eli Pohjois-Amerikan rajaseudun historiaa elävöittävä leiri Ruotsinpyhtäällä kesäkuun alussa.
  • Perjantaina 4.5. haastateltiin Ylen Radio 1:ssä Riku Hämäläistä intiaanien nimistä ohjelmassa Aristoteleen kantapää. Ohjelma on mahdollista kuunnella nauhoittuna.
  • Tiistaina 20.3. Studia Americana - luentosarjassa Riku Hämäläinen piti luennon aiheesta "Intiaanien taide ja käsityöt".
Yhdistys kertoo tällä sivulla myös muusta intiaaneihin liittyvästä kuin, mikä suoraan liittyy yhdistyksen toimintaan, mutta ei luonnollisestikaan vastaa ulkopuolisten järjestäjien tapahtumien sisällöstä.